CLUB LAM

Wie is CLUB LAM

Club Lam werd in 2018 opgericht door de toen net afgestudeerde Marloes IJpelaar en Ella Kamerbeek. De oprichting kwam voort uit een absolute noodzaak: het gebrek aan diverse vrouwenrollen en een vrouwelijk perspectief in de cultuurindustrie. Dat Club Lam een politieke agenda heeft, wordt niet onder stoelen of banken gestopt. De jonge cast representeren een generatie die op de barricades staat wat betreft vrouwenemancipatie, lhbtq+ rechten, klimaatactivisme en anti-racisme. Deze intersectionele strijd voeren ze zowel op het toneel, televisie en via hun inmiddels omvangrijke community op Instagram.

Still uit de voorstelling LOLITA (2021)

Nieuw narratief in het theater

Club Lam maakt deel uit van een bescheiden rijtje Nederlandse theatermakers die de ideeën van de vierde feministische golf ook doortrekken naar het toneel. Club Lam laat zich kenmerken door intersectionaliteit en maakt gretig gebruik van social media om de boodschap aan de vrouw te brengen.

Club Lam richt zich met name op de geschiedenis herschrijven vanuit het vrouwelijke narratief. Dat doen ze door uitsluitend eigen tekst repertoire te schrijven en spelen. Zo dragen ze terloops ook bij aan een verruiming van bronteksten waar andere makers en spelers beroep op kunnen doen. De teksten worden geschreven door artistiek leider Marloes IJpelaar.

Het zien van vrouwelijke personages met een eigen wil, lijkt heel normaal. Maar helaas laten studies nog altijd zien dat vrouwen slecht vertegenwoordigd zijn in de kunst.  

Zo slaagt een groot gedeelte van de films er niet in om één scene te hebben waar minstens twee vrouwelijke personages in voorkomen met een naam, die met elkaar spreken over een ander onderwerp dan het onderwerp ‘mannen’. We zien in theater twee keer zoveel voorstellingen met een mannelijke schrijver; een meerderheid aan door mannen gedomineerde ‘narratieve teams’; en veel meer tekst voor mannelijke personages. Deze feiten komen uit een uitgebreid onderzoek van de theaterkrant en laat zien dat het niet zo best gesteld is met de positie van de vrouw binnen het Nederlandse theater, met name die van de vrouwelijke toneelschrijver. De conclusie van de onderzoekers is dan ook: wij willen daarom alvast een voorschot nemen: we hebben radicaal nieuw repertoire nodig, meer vrouwelijke schrijvers en consequent divers samengestelde teams. 

Club Lam vervult die wens en is daarmee een pionier in het Nederlandse cultuurlandschap. 

bron: https://www.theaterkrant.nl/tm-artikel/lang-genoeg-gewacht-over-de-rol-van-de-vrouw-in-de-theaterwereld/